Nötter

Nötter finns det mycket gott att välja mellan om man tål dessa

Ät nötter för mineralbalansen skull eftersom de är rika på mineraler som järn, kalium, fosfor, magnesium zink, koppar med flera.

Alla nötter innehåller ämnet tryptofan som behövs för serotoninproduktionen. Serotoninet är en väldigt viktig må bra hormon.

Nötter är även bra för huden och håret.

Nötter innehåller gott om energi och ger en ökad mättnadskänsla.

Nötter innehåller vitaminer och mineraler som hjälper till att boosta förbränningen.

Nötter är även antiinflammatoriska.

Nötterna bör ätas naturella för hälsoeffekternas skull.
Ät därför mindre av de saltade och rostade varianterna.

Även om nötterna innehåller mycket kalorier så kan du utan problem äta  50 – 100 gram nötter om dagen.

 

Ett smart tips är att variera sitt nötintag då de har lite olika näringsinnehåll som  ger olika hälsoeffekter.

Valnötter är rika på antioxidanter och omega -3.

Pekannöten är mycket rik på E-vitamin och zink.

Paranöten är rik på selen.

Mandeln mättar samt är rik på protein.

Pistaschnöten sänker blodtrycket och är rik på B-vitamin.

Hasselnöten är rik på kostfiber, protein och magnesium.

Nötter

Nötter är naturens sätt att visa oss att bra saker kommer i små förpackningart. Dessa lagom mumsiga och näringsrika kraftpaket är fyllda med hjärt-nyttiga fetter, protein, vitaminer och mineraler.

Naturligtvis kan du få för mycket av dessa nyttigheter: Nötter innehåller mycket fett och kalorier, så en näve  kan hålla dig mätt tills middagen, emedan flera nävar kan förstöra din aptit helt och hållet. Och även om nötter är ett hälsosamt val , kommer de tyvärr lätt kunna bli onyttiga om man tillför smaker som salt, honung och rostningar

Intressant fakta